"Proposisi baru" yang diabaikan untuk keselamatan bateri kuasa

Kemalangan kebakaran kenderaan elektrik yang sering berlaku telah mendedahkan beberapa masalah baru dalam bidang bateri kuasa. Pada awal bulan Ogos, kemalangan pembakaran spontan elektrik berlaku di Dalian. Menurut laporan media tempatan, pada awalnya difahami bahawa kemalangan itu adalah kebakaran bateri. Pada bulan Julai, terdapat 14 kemalangan kebakaran kenderaan elektrik yang dapat dihitung di negara ini, dan 12 daripadanya mempunyai maklumat masa dan tempat yang jelas.

Kemalangan kebakaran sering berlaku, mendedahkan beberapa situasi yang berbeza dari tahun-tahun sebelumnya, yang patut mendapat perhatian industri.

Menurut analisis penyebab kemalangan kebakaran baru-baru ini oleh Kumpulan Pakar Penyelidikan Kemalangan Kenderaan Tenaga Baru Nasional, terdapat terutamanya dua kategori:

Satu kategori adalah kelemahan reka bentuk produk yang jelas. Jenis yang lain adalah kecacatan reka bentuk bukan produk, yang terutama tertumpu pada kitaran pengesahan produk pendek, sistem pengesahan keselamatan yang tidak lengkap, proses penetapan, penggunaan dan pengecasan batas keselamatan produk yang tidak mencukupi.

Dalam mengesan kemalangan kebakaran, terdapat lebih sedikit dan lebih sedikit alasan untuk kecacatan reka bentuk produk pada kategori pertama, dan semakin banyak alasan dalam kategori kedua, terutama masalah dalam proses penggunaan tertentu, yang sering diabaikan.

Mengisi keselamatan juga merupakan aspek penting dalam kawalan keselamatan aktif.

Pada masa ini, kadar kemalangan semasa mengecas agak tinggi. Dari perspektif mekanisme, pelarian terma kemungkinan besar berlaku semasa pengecasan pantas, pengisian penuh, atau pengecasan berlebihan, terutamanya apabila masalah evolusi litium semasa pengisian menyebabkan pelarian terma. Kerana pengecasan bukan hanya mengenai bateri, tetapi juga berkaitan dengan kereta, pengecas, dan stesen pengisian. Dalam beberapa tahun ke depan, kawalan pengisian secara beransur-ansur akan berkembang menjadi industri yang dibahagi untuk menarik perhatian.

Di samping itu, terdapat keselamatan sepanjang kitaran hidup, premisnya adalah perkiraan yang tepat mengenai keadaan kesihatan.

Banyak orang di industri ini, termasuk Ouyang Minggao, percaya bahawa kecerdasan buatan, data besar, dan platform awan dapat diperkenalkan dalam keselamatan aktif untuk meningkatkan tahap teknikal pengurusan bateri, peringatan awal bateri, kawalan pengecasan bateri, dan ramalan dan penilaian hayat bateri . Sekiranya ini dilaksanakan dengan baik, keselamatan kitaran hayat bateri nikel tinggi 300Wh / Kg dijangka dapat diselesaikan dalam masa dua tahun.


Masa pengeposan: Sep-07-2020