SolarEdge melanggar paten penyongsang Huawei | Mahkamah China memutuskan untuk membayar 10 juta yuan

Pengilang penyongsang China Huawei mengatakan pada hari Jumaat bahawa Mahkamah Harta Intelek Guangzhou telah memutuskan bahawa SolarEdge melanggar salah satu produk penyongsangnya yang dihasilkan dan dieksport oleh bahagian Jabil Circuit (Guangzhou) Ltd. dan dua anak syarikat lain di China. Paten. Keputusan itu berkaitan dengan salah satu dari tiga tuntutan pelanggaran yang diajukan Huawei terhadap SolarEdge di mahkamah China pada bulan Mei. Syarikat itu mengatakan bahawa pengadilan telah memerintahkan SolarEdge untuk "segera menghentikan kegiatan pelanggaran" dan membayar Huawei 10 juta yuan (US $ 1,4 juta). Dua syarat paten Huawei yang lain masih dalam kajian.

Sebagai tindak balas, seorang jurucakap Solaredge mengatakan kepada Photovoltaic Magazine: "Kami melihat bahawa ini adalah keputusan pertama dari pengadilan lokal China, dan keputusan itu hanya dapat dilaksanakan sampai Mahkamah Tinggi China mengajukan banding." Syarikat itu menambah, Keputusan itu hanya berkaitan dengan versi lama penyongsang yang tidak lagi dalam pengeluaran, dan tidak akan mempengaruhi penyongsang yang sedang dibuat atau diedarkan. Jurucakap itu berkata: "Oleh itu, ia tidak akan memberi kesan pada penjualan SolarEdge."

Pengilang berhasrat untuk mengajukan banding atas keputusan tersebut. 

Sebagai tindak balas kepada rangkaian peristiwa ini, seorang jurucakap Huawei sebelumnya mengatakan bahawa Huawei telah menjadi penyokong kuat dan penerima perlindungan harta intelek. Lebih dari pengalaman bertahun-tahun memberitahu Huawei bahawa hanya dengan menghormati dan melindungi hak harta intelek sepenuhnya, menganjurkan persaingan yang adil dan bekerjasama dengan rakan kongsi berdasarkan asas ini, Huawei dapat mengekalkan inovasi dan daya saing, menciptakan nilai yang lebih besar bagi pelanggan, dan seterusnya mempromosikan kemajuan teknologi dan pembangunan sosial untuk masa depan.  

SolarEdge juga mengajukan tiga tuntutan mahkamah terhadap Huawei di mahkamah daerah Jinan dan Shenzhen pada Oktober.

 


Masa pengeposan: Sep-07-2020